dinsdag 21 februari 2017

Oude tuinvaas op tafel.


Hij stond buiten en heb hem weer naar binnen gehaald, de oude tuinvaas.
Een paar takken van de Grand Annebel afgeknipt en erin gezet, erg mooi zijn ze niet meer maar voor nu kunnen ze er nog wel mee door. Straks in het voorjaar weer eens op zoek naar een citroenplant, deze groeit weelderig en heeft een prachtige groene kleur.



Er is eigenlijk niet veel nieuws in huize Louise, veel is weggegaan of heb ik via MP verkocht.
Ik ben blij met de ruimte die ik gecreëerd heb en nog steeds aan het creëren ben. Morgen ga ik weer eens nazien wat in de twijfeldoos zit, volgens mij kunnen daar weer spullen van weg.
Bijna al het plastic is verdwenen uit huis, alles heb ik vervangen door glas, hout, steen, ijzer of aardewerk. Als je ziet wat plastic met de natuur, dieren en zelfs mensen doet dan schrik je toch wel even en dit vind ik wat ik doe, het minste is wat ik kan doen. 
Supermarkt kom ik bijna niet meer, groente koop ik bij de biologische kraam op de markt, kaas en eieren bij de kaasboer enz.. 
Eten koken deed ik altijd al zonder pakjes uit de supermarkt waar veel te veel zout en suiker in zit. Alles vers en dit is zeker een must als je de ziekte van Crohn hebt, zoals ik.
Een gezondheidsfreak, nee.......  dat valt wel mee met mij, gewoon gezond en lekker eten.
Met mijn levensstijl komen ook voordelen om de hoek kijken, als je minder in je huis hebt staan hoef je ook minder schoon te maken. Mijn manier van boodschappen doen geeft ook veel minder afval (geen pakjes, doosjes, plastic zakjes enz.)

Ben eigenlijk nieuwsgierig hoe jullie dit allemaal doen.
Misschien heb je nog leuke tips voor mij, ik hoor ze graag.

Fijne week en lieve groet,

Loes








7 opmerkingen:

  1. Staat mooi Loes' ....tja ik maak ook zoveel mogelijk zelf hoor....zag vorig week was in Limburg volgens mij een supermarkt waar je je eigen verpakking mee kon nemen....dat lijkt mij echt te gek !...en dan bespaar je een hoop verpakingszooi zou ik maar zeggen.....van mij mogen die overal komen dat soort winkels.....liefs fijne week Ria x ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat weer sfeervol en een leuk idee om de tuinvaas binnen te halen. Plastic heb ik niet in huis, nooit gehad altijd heb ik het vreselijk materiaal gevonden en pakjes heb ik alleen als het niet anders kan, maar je schijnt winkels te hebben die alles los verkoopt. Dat is een mooie ontwikkeling. groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Staat in elk geval stoer op tafel zo'n grote vaas.

    Ben me altijd al bewust geweest van het zo goed mogelijk omgaan met het milieu en ik word niet pas wakker geschut nou duurzaamheid in is en een complete hype aan het worden.

    Mijn kunststof litermaat/maatbeker met maataanduiding voor suiker,rijst,meel,havermout etc. die nog dagelijks in gebruik is,inmiddels een ouwetje of brocante te noemen na bijna 50 jaar,als dat niet duurzaam is......
    en zolang ik hem in gebruik heb beland hij niet in het milieu.

    Maar het kan nooit geen kwaad wanneer de mens zich van zijn groenste kant laat zien.

    Fijne dag,
    Ger






    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterend,je vaas.
    Dit staat in huis ook prachtig.
    Nee,veel plastic heb ik ook niet in huis.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi je vaas.

    We eten zoveel mogelijk vers en haal mijn groente en fruit als het even kan bij de boerderijwinkel. Eieren haalt mijn vader (op de fiets) altijd bij de boer voor me en in mijn vriezer ligt vlees van de koeien van een familielid die boer is en zijn vee nog volgens oude tradities laat slachten (en leven). Vroeger hadden we thuis regelmatig een varken voor eigen consumptie en veel mensen vonden dat zielig: Je had een varken en wanneer hij slachtrijp was, at je 'm op! Ja, klinkt misschien cru en zeker bij ons eerste varken was ik compleet in rouw. Gelukkig konden mijn ouders het goed aan mij uitleggen: Ons varken had een ruim binnenhok met daarin nog een slaapvertrek dik bedekt met stro. Verder kon vrij naar buiten lopen om door de modder te rollen en te wroeten en zeker als big kon hij rekenen op heel veel speeltijd en knuffeltijd met mij (als ze groot werden -en ze werden écht heel groot- durfde ik ze alleen nog maar te aaien). Tel daarbij op dat hij naast varkensvoer ook heel veel restjes kreeg en afval vanuit papa's moestuin: Dat varken was het gelukkigste varken van de wereld dat juist hij met ons mee mocht, terwijl alle andere varkens in die grote massastallen achterbleven om aan het einde van een miserabel leven op transport te moeten! Al moet ik wel zeggen dat ik vaak schrok, wanneer het varken geslacht werd en op z'n kop bij ons in de garage hing... Als ik dan mijn fiets pakte en er eventjes niet aan dacht... pfff haha

    Eigenlijk best een duurzame opvoeding hè, maar toen was het vooral ouderwets denk ik;-) En nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het allemaal niet doe uit duurzaamheid, maar meer omdat het gewoon gezonder en lekkerder is!

    Ons nieuwbouwhuis heeft trouwens wel het tripple A energiezuiniglabel: Dus al bij al doe ik per ongeluk dus ook best duurzaam;-)

    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze vaas staat binnen ook erg mooi en in deze tijd van het jaar ben je toch nog niet veel in de tuin...hier geniet je er dus veel meer van.

    Ik ben wel heel actief met afval scheiden maar eerlijk gezegd koop ik vrij veel verpakte producten. Plastic spullen zie je hier steeds minder. En waar je mij echt boos mee kunt maken is het vele zwerfafval...daar kan ik mij echt over opwinden. Het is zo'n kleine moeite om het niet op straat maar in een prullenbak te gooien!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Kerst.

Wens jullie allemaal  fantastische KERSTDAGEN EN BOVENAL EEN GEZOND     EN  LIEFDEVOL 2018!!!