zaterdag 19 mei 2012

Struik met prachtige bloemen.


 Al jaren staat er een struik in de tuin, het is een struik die je echt in toom moet houden, dus elk jaar drastisch terug snoeien.
Hij is nu ongeveer 2 meter hoog en in het voorjaar geeft hij prachtige bloemen.
Eerlijk gezegd weet ik de naam niet, maar volgens mij is het familie van de Hortensia.


De bloemen zijn ongeveer zo'n 10 cm groot.


In de winter zie je alleen maar kale takken, maar tijdens het voorjaar en de zomer is het een prachtige groene struik die de tuin mooi siert.




Voor iedereen een heel fijn en zonnig weekend!

Lieve groet,

Loes



13 opmerkingen:

  1. Het is een mooie struik! Is het geen Annabelle?
    Ik wens je een fijn weekend!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig is hij het is een klim hortensia ...geniet ervan lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is inderdaad een klimhortensia, wij hebben deze naast de voordeur staan.

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moest ook gelijk denken aan een klim hortensia....prachtig Loes!!!!
    Geniet van je weekend & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij is prachtig maar volgens mij is het geen hortensia, maar een viburnum struik. Als de bloemen straks helemaal bloeien word het volgens mij een ronde bol lichtgroen van kleur, en na gelang hij langer bloeit,kleurt hij naar bijna wit. Ik ben benieuwd of het zo is. Een heel fijn weekend groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik dnek ook ene klimhortensia, heb die ook in Nederland gehad. Ik vind hem erg mooi! Ik vind het altijd leuk als je ieder jaar weer bloemeen krijgt en niet steeds nieuwe planten hoeft neer te zetten, vaste planten dus. En alleen in potten nieuwe plantjes neerzetten.
    Fijn weekend met mooi weer!

    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind 'm prachtig! Inderdaad zie ik er ook wel een hortensia in.
    Veel plezier ervan.
    Vriendelijke groeten,
    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja hoor Loes, het is een Klimhortensia, inderdaad een prachtige plant die je eigenlijk NOOIT in de steek laat.

    Zalig toch zo'n plant waar je heerlijk in kan snoeien en je toch telkens zijn bloemenpracht laat zien.

    Lieve groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes,

    Even een berichtje vanuit de stolpboerderij vandaan,
    het is wel een soort hortensia en deed mijn licht even op de website Tuinen van Appeltern

    Hydrangea quercifolia is wat minder bekend dan andere hortensia-soorten maar beslist niet minder mooi. Het blad van Hydrangea quercifolia lijkt, zoals de naam quercifolia (quercus=eik) al suggereert op een blad van een eik.

    Hydrangea quercifolia wordt ongeveer 140-160 cm hoog. De witte bloempluimen met de steriele lokbloemen verschijnen in de periode juli-september op 2-jarig hout. Naast de soort zijn er ook een aantal mooie cultivars op de markt.

    De standplaats van Hydrangea quercifolia dient halfschaduw te zijn. Een zonnige standplaats van de eikenbladhortensia wordt alleen verdragen indien de bodem voldoende vocht vasthoud. Hydrangea quercifolia heeft meestal een prachtige purperrode herfstkleur.

    Plantgroep Sierheesters meer...
    Bloeikleur Wit meer...
    Standplaats Halfschaduw meer...
    Familie Hortensiafamilie
    Wikipedia Leer meer op Wikipedia
    Bladkleur Groen
    Bloeitijd juli - september
    Wintergroen nee
    Planthoogte 140 cm - 160 cm
    Grondsoort Goede tuingrond. Niet te droog.
    Toepassingssuggesties Solitair Groep Oosterse tuin

    OnderhoudHydrangea quercifolia graag zo weinig mogelijk snoeien. Snoei bevordert de groei maar niet de bloei omdat de nieuwe bloemknoppen van Hydrangea quercifolia gevormd zijn onder de oude uitgebloeide bloemen. Wanneer u dus de oude bloeitwijgen verwijderd dan verwijdert u ook de bloemen voor het komende seizoen.

    etc.

    Ik zie op de foto duidelijk de vorm van eikenblad,
    dus dait zal hem zijn.

    Fijne avond!!
    Ik ga weer snel naar de familie want onze schoonzoon heeft net een fles Champagne laten zuchten en we gaan een toost uitbrengen op de verjaardag van dochterlief.

    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hij is prachtig! Wat een mooie bloemen!

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is inderdaad een eikenblad hortensia, wij hebben er hier ook zo eentje. Het blad is zeer decoratief en ik gebruik het vooral bij het bloemschikken...

    Liefs
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een prachtige klimhortensia! De onze is helaas een paar jaar geleden verbrand, een te warm hoekje...

    Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen

Kerst.

Wens jullie allemaal  fantastische KERSTDAGEN EN BOVENAL EEN GEZOND     EN  LIEFDEVOL 2018!!!